V OKOLÍ

Rajnošky

Atrakce v okolí: Koně, jezdectví v Rajnochovicích a okolí

Koně Hafling

Haflingové jsou v Rajnochovicích jíž téměř 15 let. V roce 1995 jsme dovezli z Rakouska první tři půlroční hříbátka. Dvě kobylky (Cindu, Bonu) a jednoho hřebečka (Simon). Postupen času jsme přikoupili další Haflingy. Ovšem tito se stali opravdovými pilíři. V roce 2004 jsme zakoupili kobylku appaloosa, a později kobylku paint horse. Dnes naše stádo koní čítá 32 koní

Využití v agroturistice

Jak je známo hafling je všestranně využitelný kůň, což si můžete přečíst v charakteristice plemene. My naše haflingy využíváme především tzv. pod sedlo a do zápřahu v bryčce. Koně jsou přeježdováni ve westernovém stylu ovšem někteří jedinci jsou i slušní skokani.

V Rajnochovicích se zaměřujeme především na výuku jízdy na koni pro mládež. Celoročně zde funguje jezdecký oddíl, kde chodí pravidelně děti. Přes léto tzn. Velké prázdniny pořádáme tábory s výukou jízdy na koni především pro začátečníky a mírně pokročilé. Mimo prázdniny organizujeme pro děti také víkendové pobyty s výukou jízdy na koni. Pro veřejnost poskytujeme výuku jízdy na koni, výlety a vyjížďky do přírody.

Koně pracují také v zápřeži konkrétně s bryčkou s kapacitou 10 dětí nebo 8 dospělých osob + kočí.

Koně Hafling

Rakouské národní plemeno dostalo své jméno po vesničce Haflingen, kde vzniklo a posléze se pro své všestranné využití, svou nenáročnost, snadnost chovu a především pro svůj výborný charakter, rozšířilo nejen v zemích Rakouska, ale i do celého světa. Připouštěním chladnokrevných norických klisen arabskými hřebci, především linií El Bedavi a Dahoman a cíleným výběrem jedinců se v průběhu jednoho století chovatelům podařilo vytvořit plemeno koně v ustáleném typu a barvě – ryzáci všech odstínů se světlou hřívou a ohonem bez příměsí šedých či černých žíní (čím bělejší, tím žádanější) a bez bílých odznaků na končetinách, s kohoutkovou výškou 136 – 150 cm. V současné době se chová ve dvou rázech – těžší – v typu malého chladnokrevníka, – lehčí – jež se exteriérově blíží sportovnímu typu koně. Podmínkou zařazení do chovu je i výborný charakter a chuť pracovat.

haflingHafling je kůň univerzálního použití pro celou rodinu, pro děti i dospělé. Má klidný, vyrovnaný charakter, jehož přednostmi jsou skromnost, pracovitost, houževnatost, vytrvalost a především přátelská povaha hlavně k dětem.

Haflinga můžeme potkat na westernových soutěžích, v kočáře u horské chaty, na dětském letním táboře, pracuje jako soumar u horských myslivců v Rakousku, na louce v obracečce či v lese při přibližování dřeva nebo jen tak na zahradě pro potěšení oka a dětí. Dnešní typy odlehčeného haflinga je možno vidět na parkurech pony a méně často na drezurách. Největší využití má hafling zřejmě v agroturistice. Pro tuto rychle se rozvíjející odvětví je hafling pro svou výdrž, sílu, přirozený pohyb v terénu a především nekonfliktní povahu, jedno z nejvhodnějších plemen.

Haflingův pohyb je nobyčejně volný a pohodlný. V hůře schůdném terénu na strmých horských svazích je bez konkurence. V kroku je jistý, s výraznými chody arabských předků. A právě na uvedené vlastnosti byl vždy chov haflingů orientován. Pokud je vyžadována od koně práce v horském terénu, padne volba na haflinga.

V Radkově Lhotě nedaleko Bystřice pod Hostýnem na východní Moravě sídlí jezdecká stáj a klub Radkova Lhota.

Stáj nabízí celoroční jízdu na koni a jezdecké kurzy pro děti i dospělé, začátečníky i pokročilé jezdce. Zatímco ti, kteří se s koňmi teprve seznamují, mohou zůstat na jízdárně, zkušení jezdci ocení vyjížďky do okolní krajiny.

Ve slezské Kopřivnici západně od Nového Jičína našel na okraji města svůj domov westernový ranč, známý jako Bubla City Ranch, který by si neměl nechat ujít žádný milovník koní.

Na ranči chovají americká plemena a nabízí tady nejen výuku, ale také vyjížďky na koních do okolí. Pro děti tu mají i poníky. V průběhu roku se na ranči pořádá také celá řada akcí pro celou rodinu, jako jsou například westernové show nebo závody koní.

Komu by při návštěvě vyhládlo, může si dát něco dobrého v restauraci ve westernovém stylu.

Až k ranči se dá dojet autem, bezplatné parkování je tady k dispozici. Propadat zoufalství ale nemusí ani ti, kteří vlastní dopravu nemají – do Kopřivnice jezdí vlak a z železniční stanice jsou to na ranč pěšky jen necelé dva kilometry.

Rajnochovická lesní železnice

Historie železničky

Železnička byla uvedena do provozu v roce 1905 a správcem byl jmenován lesní kontrolor Franz Niemeczek. Původně byla železnička navržena pro animální provoz. Avšak již v roce 1906 byla zakoupena parní lokomotiva prostřednictvím firmy Roessemann & Kühneman.

Logo

Přibližně do roku 1918 probíhal provoz na lesní železnici bez větších problémů. Postupem času však docházelo čím dál tím častěji k vykolejování lokomotivy zřejmě v důsledku zanedbání údržby tratě a také v důsledku extrémně lehké konstrukce železničního svršku (kolejnice o hmotnosti 7,2 kg/m), který nebyl pro zdejší těžký terén vhodný. Pravděpodobně v důsledku nějaké závažnější nehody došlo k zastavení lokomotivního provozu a k zavedení provozu animálního. Dne 25.6. 1921 byl provoz na lesní železnici zastaven definitivně. Lokomotiva, vozy a kolejivo byly odprodány arcibiskupskému lesnímu úřadu v Ostravici pro lesní železnici v Bílé. Určitou kuriozitou je přeprava Rajnochovické lokomotivy, která sice proběhla po vlastní ose, pokládáním krátkých kolejových polí před lokomotivu, ale ne vlastní silou, nýbrž pomocí animálního potahu až na nádraží v Rajnochovicích.

Zachovalé těleso železničky poskytuje dnes možnost pěkné vycházky, lépe je však vyjít od původního konce drážky, tedy od pily v Rajnochovicích, kde jsou stopy po bývalém tělese lépe patrné, než od původního začátku železnice nedaleko Podhradní Lhoty kde je vybudována v původním tělese asfaltová silnice.

Použitý zdroj: JOACHYMSTÁL, Jiří. Arcibiskupská lesní železnice v Rajnochovicích

Železnička v současnosti

Historická fotografie železničky

Nápad obnovit alespoň část lesní železnice v Rajnochovicích byl oprášen v době, kdy se objevila možnost získání úzkorozchodných vozidel ze Žopské cihelny. Rozchod je tedy logicky volen podle rozchodu nabytých vozidel, ten činí 600 mm, přičemž původní arcibiskupská železnice z Podhradní Lhoty Do Rajnochovic měla rozchod 700 mm.

Společnost pro obnovu Rajnochovické lesní železnice má v úmyslu do budoucna obnovit (v podstatě znovu postavit) část železnice vedené v původním tělese v délce cca 1500 m. Začátek železnice bude veden od původního konce drážky, tedy přibližně od pily v Rajnochovicích.

V současné době podnikáme kroky k výstavbě železničky směrem k restauraci Ve Dvoře.

Otevírací doba, vstupné, kontakty

Železnička prozatím nejezdí nijak pravidelně, ale je možné se kdykoliv domluvit na svezení. Vstupné taktéž není specifikováno, je založeno na dobrovolnosti.

Pro domluvení na svezení vláčkem prosím kontaktujte Tomáše Hegara na tel. čísle 725 039 237, nebo e-mailem tomas.hegar@seznam.cz.

Podrobnější informace vč. fotografií naleznete na webových stránkách rajnochovicka.cz, facebook.com/rajnochovicka.

Rozhledna Kelčský Javorník

Na vrcholu Kelčského Javorníku stojí rozhledna (otevřena od září 2015). Cílem stavby rozhledny je zvýšit turistickou atraktivitu Kelčského Javorníku a Hostýnských vrchů a nabídnout neobvyklý výhled do kraje.
Na vrcholu Kelčského Javorníku v Hostýnských vrších dříve stála dřevěná rozhledna. Ta však musela být z bezpečnostních důvodů stržena.

Nová rozhledna byla postavena dle návrhu ing. Ondreje Balážika a architektky Marty Balážikové. Věž se skládá z centrálního ocelové sloupu s točitým schodištěm. Vnější obložení rozhledny tvoří 12 ohýbaných modřínových lamel, jejichž půdorys připromíná hodinový ciferník. Po dobu výstupu může návštěvník sledovat okolí skrze lamely. Každý jedenáctý stupeň ze 156 schodů tvoří zastavení s vyhlídkou. Poslední stupeň je hlavní vyhlídková plošina. Přístup na rozhlednu je časově neomezený a bezplatný.

Na vrcholu Kelčského Javorníku stojí rozhledna (otevřena od září 2015). Cílem stavby rozhledny je zvýšit turistickou atraktivitu Kelčského Javorníku a Hostýnských vrchů a nabídnout neobvyklý výhled do kraje.
Na vrcholu Kelčského Javorníku v Hostýnských vrších dříve stála dřevěná rozhledna. Ta však musela být z bezpečnostních důvodů stržena.

Nová rozhledna byla postavena dle návrhu ing. Ondreje Balážika a architektky Marty Balážikové. Věž se skládá z centrálního ocelové sloupu s točitým schodištěm. Vnější obložení rozhledny tvoří 12 ohýbaných modřínových lamel, jejichž půdorys připromíná hodinový ciferník. Po dobu výstupu může návštěvník sledovat okolí skrze lamely. Každý jedenáctý stupeň ze 156 schodů tvoří zastavení s vyhlídkou. Poslední stupeň je hlavní vyhlídková plošina. Přístup na rozhlednu je časově neomezený a bezplatný.


Koupání v blízkosti rekreačního střediska Rajnošky

Koupaliště Osíčko

Koupaliště Bystřice pod Hostýnem

Koupaliště Rusava

Koupaliště Valašské Meziříčí